V 101. epizóde sa zameriam na kooperáciu v rámci cyklu pozitívne-psychologických konceptov. Čo je spolupráca, synergia a nenergia? Aké sú pravidlá úspešnej kooperácie? Akými aktivitami som podporila kooperáciu tanečníkov? Prečo rozvíjať kooperáciu doma, v škole, v práci? Ako funguje Coveyho návyk? Čo by ste robili v hre väzňova dilema?
Túto epizódu čítate vďaka tomu, že ma podporujete na HeroHero. Ďakujem vám!
Čo je kooperácia?
Minule ste mali možnosť vypočuť si už stú Potulku psychológiou o dôvere. Zaraďujem ju do kategórie pozitívne-psychologických konceptov (Bednařík, 2019). S vedeckým psychológom Matúšom Grežom sme sa rozprávali o dôvere v každodennom živote aj v politickom kontexte. Ak ste náš jubilejný rozhovor ešte nepočúvali, pozývam Vás teraz. Premýšľala som, čo sa mi niekedy stáva 🙂 a dospela som k tomu, že nasledujúcu dekádu venujem konceptom z tzv. psychológie šťastia. Dnes som pre vás vybrala ako prvú kooperáciu, ktorá mi hneď napadla. Poviem vám aj o workshope, ktorý som bola pozvaná realizovať pre tanečníkov v Akadémii tanca Tomáša Surovca na podporu kooperácie. Na úvod považujem za vhodné definovať ju. Páči sa mi pritom africké príslovie, ktoré citovali členovia tzv. Dobrovoľníckej univerzity DUNI: “Ak chceš ísť rýchlo, choď sám. Ak chceš ísť ďaleko, choď s niekým.” Pripomína mi to naše slovenské porekadlo “Pomaly ďalej zájdeš”. Keď sa tak zamyslím (opäť sa mi to stalo!), tak aj Potulky sú o kooperácii! Ich šedá eminencia je moja technická podpora, ktorej som veľmi vďačná. Pomáha mi dávať epizódy na internet, robí grafiku textovým epizódam, prekresľuje moje obrázky, vyberá titulnú foto. Aj vy môžete so mnou kooperovať! Budem vďačná ako všetkým podporovateľom. Tu je sľúbená definícia kooperácie, resp. synergie: “Interakcia dvoch alebo viacerých prvkov… ich skombinované úsilie a výsledky sú väčšie, než je suma ich jednotlivých častí.” Páči sa mi preto, že mi pripomína geštalt psychológiu. Pamätáte si, ako som v 33. Potulke psychológiou o geštalte vravela, že celok je viac ako súčet častí? Tu to máme!
Zložky a pravidlá kooperácie
Ak chceme byť detailní, kooperácia ako celok zahŕna predsa len niektoré časti. Ide o dve zložky kooperácie (Kliner Haniczková, 2024).
- spolupráca
- súčinnosť
Spolupráca je asi pre každého viac-menej jasný bod. Definovala by som ju ako prácu dvoch a viacerých subjektov na spoločnom diele. Čo však znamená súčinnosť? Na to si pomôžem vysvetlením tzv. negergie. O negergiu ide, ak “hodnota, vytvorená spoločne skupinou je menšia, než súčet hodnôt vytvorených jednotlivcami, ktorí pracujú sami.” Súčinnosť je jej opakom. Hm, toto je náročnejšia definícia aj pre psychológa. Chvíľku sa pri nej pristavme. Podľa mňa znamená, že skupina nepracuje ako má. To sa prejaví na tom, že dokonca výsledok skupinovej práce je menší, ako keby pracovali členovia samostatne. Vyvodzujem, že synergický efekt funguje (Mičudová, 2018), nenergia naopak nefunguje. To máte tak, ako z češtiny “ne, ne” 😀 Dedukujem, že pri nenergii ide o opak súčinnosti ako základnej zložky kooperácie. Uvediem 10 pravidiel úspešnej kooperácie, ktoré pre účely tejto Potulky zjednoduším:
1. základný postoj „som OK“
2. každého predstavy sú dôležité
3. každý má špeciálne schopnosti
4. každý je zodpovedný za to, čo robí
5. rešpekt k mysleniu druhých
6. mať na zreteli cieľ
7. súhlas s prácou ostatných
8. tvorivosť sa cení
9. produktívne konflikty podporujú výkon
10. riešiť problémy
Podľa vedeckých zistení Droletovej a Morrisa (2000) je dôležitá ešte jedna podmienka: zistilo sa, že kooperácia je väčšia naživo než cez telefón. Môžete si o experimente vypočuť viac v 12. Potulke psychológiou o priateľstve. Takže, odporúčam veľa sa medzi sebou rozprávať a spolupracovať tvárou v tvár!
Kooperácia v športe
Práve prežívam eufóriu. Dopozerala som semifinálový bedmintonový zápas v štvorhre mužov na letnej olympiáde 2024 v Paríži. Pustila som si ho zo záznamu, lebo keď hrali, mala som poobednú službu v poradni. Klienti čakali, a mňa si počkal zápas. Aj keď priznám sa, bola som nažhavená vidieť ho 🙂 Držala som svojim favoritom Taiwancom palce, i keď ich súperi Dáni im dali zabrať. Po zhliadnutí som si ľahla spať, avšak napadali ma myšlienky do tejto Potulky. To bežne nemám, zvyknem ľahnúť a pomerne rýchlo zaspím. Lenže dnes som rovno o 0:30 v noci vo svojom obľúbenom žltom kresle. O mojej farebnej preferencii si môžete vypočuť v 90. Potulke o psychológii priestoru v rozhovore s architektkou Katkou Bartíkovou. Rada spolupracujem s mojimi hosťami. Teraz som tu naoko sama, mám otvorený notebook a píšem svoje postrehy. Ako to súvisí s kooperáciou? Aj techniku musel niekto navrhnúť, vyrobiť, priviezť, predať… Štvorhra je o tom, že musia v páre kooperovať jednotlivci. Avšak, vnímam niečo viac. Za tým, že sa moji obľúbenci Lee a Wang dostali do finále, stojí tím ľudí. Tréneri, masér, fyzioterapeut, lekár, psychológ, výživový poradca. V neposlednom rade príbuzní a sponzori súťažiacich. Tak som si uvedomila, že spolupracujeme aj v tom, že sme začlenení do systému našej krajiny. Od malička pediater dohladal na náš fyzický vývin. Ak bolo treba, šli sme k špecialistom na odborné vyšetrenie. Potom nás učila plejáda učiteľov, cestári robili, cestu po ktorej sme sa (snáď) pohodlne vozili. Výrobcovia vyrobili náš prvý bicykel, potravinári dopestovali jedlá, ktoré sme konzumovali…
Rozvoj kooperácie
Mnohí z ľudí, s ktorými sme “spolupracovali”, ostávajú pre nás anonymní. Preto navrhujem poďakovať niekomu, koho dobre poznáte. Ak túto epizódu počúvajú Lee a Wang, môžu si poďakovať navzájom 😀 Miestami to vyzeralo, že si čítajú myšlienky, tak boli zohratí. No čo, teším sa na finále! Našťastie je v nedeľu, takže si ho už budem môcť pozrieť naživo! Verím, že v každej etape nášho života bol “naživo” niekto, s kým sme najviac kooperovali. Ideálne najskôr mama, potom ocino, súrodenec, starí rodičia, obľúbená učiteľka, kamaráti. Dnes je to už možno manžel/ka, deti, vnúčatá. Narhujem, poďakujme niekomu, s kým šla spolupráca hladko. Možno milý nápomocný kolega v práci. Ak túto epizódu počúvajú tanečníci, ktorých som v r. 2014 učila kooperovať, môžu si vyjadriť vďaku. Bola som poctena pozvaním do Akadémie tanca Tomáša Surovca v Nitre realizovať workshop na tému kooperácia v tanečnom páre. Napríklad pri jednej aktivite, ktorú som im pripravila, mali byť bez slova a spolu nakresliť obrázok. Okrem toho som im pustila ich obľúbenú hudbu. Dala som im úlohu prevliekať gymnastický kruh v reťazi tvorenej z rúk bez toho, aby ju pretrhli. Ako podporovatelia Potuliek cez HeroHero nájdete príklady kooperatívnych techník na vyučovaní (Onušková, Šurinová, 2020) v textovej verzii. Tieto alebo podobné (kľudne aj vami vymyslené) aktivity odporúčam na podporu kooperácie:
- doma medzi súrodencami ako prevencia rivality
- v škole medzi spolužiakmi ako prevencia šikany
- na krúžku (skauting, šport, hudba) ako prevencia konfliktov
- na pracovisku v rámci teambuildingu (Daniel, 2019) ako prevencia mobbingu (Morovicsová, 2015) a bossingu (Dvončová, 2018)
Kooperácia každodenne
Ako spolupracovať v bežnom živote? Uvediem niekoľko techník na rozvoj synergie:
- Coveyho návyk (Mičudová, 2018). Vedie k vzniku synergií, ktoré vedú k tvorivej spolupráci v medziľudských vzťahoch. Podstatou je ocenenie mentálnych a emočných odlišností, ktoré si na druhých môžeme vážiť. Už dávnejšie som vymyslela psychologickú aktivitu: nájsť na ľuďoch, ktorí nám nie sú zrovna sympatickí, pozitívum. Teraz vidím, že sa to oficiálne nazýva Coveyho návyk a cítim sa erudovane 🙂 Základom Coveyho návyku je dosiahnutie vnútornej synergie, ktorá má tri zložky:
- vysoké EQ (o rozvoji som hovorila v 6. Potulke o Sebavýchove a EQ)
- rozmýšľanie win/win
- snaha najskôr pochopiť, potom byť pochopený
- Väzňova dilema (Nakonečný, 2000). Hm, hovorím o kooperácii každodenne a potom dám príklad s väzenskou dilemou 🙂 Avšak, hovorí viac o bežnom živote ako sa na prvý pohľad zdá! Definovala by som to tak, že v nej ide o zníženie osobnej výhody s cieľom získania spoločného výsledku. Väzňovu dilemu v r. 1950 navrhli Flood a Dresher a do konečnej podoby ju upravil Tucker. Ide o myšlienkový experiment (Porubjak, 2019), že dvaja kriminálnici Jana a Tomáš lúpežne prepadnú pumpu. Polícia ich chytí a umiestni ich zvlášť do ciel, kde nemôžu komunikovať a dohodnúť si spoločný postup. Každému dajú ponuku (tabuľka 1): „Pokiaľ budeš mlčať ty aj tvoj partner, odsúdime vás len za staršie delikty každého na 1 rok. Pokiaľ budeš vypovedať (zradíš partnera) a tvoj partner bude mlčať, teba prepustíme a on si odsedí 8 rokov. Ak budete vypovedať obaja, dostanete každý 4 roky”.
Paralelu s bežným životom vnímam, ak maminky odsunú kariéru o pár rokov neskôr a venujú sa dieťaťu. V súčasnosti je obľúbená rodičovská dovolenka u muža. Domnievam sa, že to psychologicky korešponduje s obdobím batoľaťa (Vágnerová, 2005). Podľa švédskeho psychológa Eriksona je v ňom pre dieťatko hlavná vývinová úloha samostatnosť. Takže, ak ocino trávi čas od jedného roka s dieťaťom, maminka si zatiaľ vybaví čiastočný úväzok v práci. Tak vie byť dieťaťu aj nablízku, aj sa kariérne rozvíjať. A je to synergický efekt (tabuľka 2), ktorý by som nazvala dokonca trojitým win/win/win.
Záver
Dnes štartujem prvý cyklus druhej stovky Potuliek o konceptoch z pozitívnej psychológie témou kooperácia. Má dve zložky: spolupráca a súčinnosť. Synergický efekt sa dosahuje, ak výsledky skupiny sú väčšie, než keby členovia pracovali oddelene. Naopak, nenergia je nežiaduci efekt, keď výsledky skupiny sú menšie než jednotlivcov.
Desať pravidiel kooperácie zahŕňa pozitívny postoj k sebe, rešpekt k druhým aj riešenie problémov. Kooperácia je potrebná v kolektívnom športe. Podporovala som jej rozvoj u tanečníkov v páre spoločným kreslením obrázka bez slov a prevliekaním gymnastického kruhu. V bedmintone ju geniálne ukázali moji favoriti Wang a Lee, keď napokon vyhrali zlato! Na vyššiu formu spolupráce idú muž a žena z Číny, ktorí získali zlato v zmiešanej štvorhre a zároveň sa zasnúbili – dojemné video nájdete na tomto linku . No, ak im to pôjde v živote tak, ako na ihrisku, tak to bude paráda! 😀
Na rozvoj spolupráce odporúčam využiť Coveyho návyk vidieť aj na menej sympatických ľuďoch pozitívum. Rozvinúť kooperáciu môžeme hrou väzňova dilema.
Som presvedčená, že spolupracovať je dôležité aj pri vedeckých objavoch. K svojim objavom o časopriestore by Einstein neprišiel bez svojho učiteľa. Páči sa mi, ak kooperuje veda a praktický život. Napríklad fyzici rozumejú času a priestoru, a futbalisti zase vedia v konkrétnom čase a priestore dať famózne góly. A propo, aj vy ste držali palce Španielsku na ME 2024 vo futbale? Myslím, že diváci so zakúpenými vstupenkami sú kľúčoví hráči, lebo majú kľúče od míšačky 😀 Už zase táram, tak sa radšej stopnem.
Pozývam vás, kooperujme spolu cez Herohero. Ak ma podporíte, rada vám pripravím epizódu, ktorá vám bude po vôli. Môžete mi napísať, o akú máte záujem.
Majte sa dobre a majte oduševnené chvíle!
Bibliografia
Bednařík, A. 2019. Čo je Pozitívna psychológia? Dostupné: https://psychologiastastia.sk/co-je-pozitivna-psychologia/ (citované 3.8.2024)
Daniel, E. 2019. 15 team-buildingových aktivít pre rozvoj schopností a tímových väzieb. Dostupné: https://www.catalystteambuilding.sk/clanky/blog/blog-engaging-team-building-activities (citované 3.8.2024)
Dobrovoľnícka univerzita DUNI. 2019. Kooperácia. Dostupné: https://erko.sk/wp-content/uploads/2019/11/Kooperacia.pdf (citované 7.8.2024)
Droletová, A. L.,Morris, M. M. 2000. Raport in conflict resolution: Accounting for how face-to-face contact fosters mutual cooperation in mixed-motive conflicts. Journal of Experimental Social Psychology, 36, s. 26-55. Dostupné na: http://www.som.yale.edu/Faculty/keith.chen/negot.%20papers/DroletMorris_RaportBarg00.pdf (citované 26.9.2007)
Dvončová, M. 2018. Mobbing a bossing – šikana na pracovisku. Dostupné: https://www.pravnenoviny.sk/mobbing-a-bossing-sikana-na-pracovisku (citované 3.8.2024)
Kliner Haniczková, A. 2024. Riešenie konfliktov … Kooperácia a spolupráca I. časť. Dostupné: https://poradnads.sk/wp-content/uploads/2020/05/aktivity-na-kooperaciu-1.pdf (citované 7.8.2024)
Mičudová, T. 2018. Coveyho návyk 6 – je možné oceňovať a vážiť si odlišnosti druhých ľudí? Dostupné: https://psychoblog.sk/co-je-synergia/ (citované 22.8.2024)
Morovicsová, E. 2015. Mobbing – jeho vplyv na zdravie a možnosti prevencie. Psychiatria pre prax, 16 (3), s. 111–114. Dostupné: https://www.solen.sk/storage/file/article/8b8ef4c2cde355b62fb46370cc6e4309.pdf (citované 3.8.2024)
Nakonečný, M. 2000. Sociální psychologie. Praha : Academia. 287 s. ISBN 80-200-0690-7.
Onušková, M., Šurinová, A. 2020. Kooperatívne techniky na podporu učenia sa žiakov. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. 21s. ISBN 978-80-565-1467-2. Dostupné: https://edu.nivam.sk/pages/ucebne_zdroje/SUZ_PpU_Kooperativne_techniky_na_podporu%20_ucenia_sa_ziakov.pdf (citované 22.8.2024)
Porubjak, M. 2019. Väzňova dilema, alebo prečo spolupracovať. Dostupné: https://lepsiasprava.sk/vaznova-dilema-alebo-preco-spolupracovat/
Vágnerová, M. 2005. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha : Nakladatelství Karolinum. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
https://kvantumidei.podbean.com/e/o-casopriestore-s-vedar/, 26.8.2024
https://play.max.com/sport/olympic/d037cc7b-08ac-544f-94a4-b2c036fbfb59, 3.8.2024
https://www.youtube.com/watch?v=7_Rtdp2HHYw, 26.8.2024
https://www.sav.sk/?lang=sk&doc=user-org-user&user_no=10185, 22.8.2024
http://ww25.akademiatanca.sk/?subid1=20240803-0903-4657-9740-121088a93a37, 3.8.2024