Ako nájsť vysnenú prácu?

V 98. epizóde sa pýtam, ako nájsť vysnenú prácu. Prečo a s kým sa rozprávať o výbere práce? Kedy sa stávame majstrami v tom, čo robíme? Ako naplánovať kariérny rozvoj? Čo je japonská metóda Ikigai? Ako súvisí ikigai s osobnostnými typmi A a B? Aký je životný prístup na “ostrove storočných” Okinawa?

Túto epizódu čítate vďaka tomu, že ma podporujete na HeroHero. Ďakujem vám!

Kto pomôže v hľadaní práce?

V minulej epizóde som sa zamerala na to, prečo je dobré namáhať sa. Dnes na to nadviažem témou, ako nájsť vysnenú prácu. K tomu sa treba veľa namáhať, zamýšľať, študovať. Odporúčam tiež radiť sa s blízkymi a priateľmi, ktorí vás majú radi. A ideálne k tomu majú rozhľad, aby vám vedeli dobre poradiť. Vlastne, keď tak nad tým premýšľam, aj oni sa museli namáhať! Na to, aby vám vedeli povedať informácie, ktoré potrebujete k rozhodovaniu o výbere štúdia či práce. Odporúčam, držte sa takých, ktorí vám s radosťou odovzdajú svoje skúsenosti. A nezabudnite sa aj vy snažiť, ak pracujete na svojom cieli! Povzbudzujem tiež navštíviť psychológa, ktorý vám môže pomôcť pozrieť sa na vec z iného uhla.

Čo znamená námaha pri výbere práce? Podľa mňa hlavne:

  1. učiť sa poctivo od prvého ročníka ZŠ
  2. dlho sa rozhodovať o výbere SŠ
  3. mať širší rozhľad, než len to, čo vás baví
  4. ak idete na VŠ, držať sa cieľa napriek prekážkam

O tom, ako sa vyplatí snaha, odporúčam vypočuť si 97. Potulku psychológiou o námahe. K výhodám námahy sa dostávam na jej koniec. Pretože to chcelo odo mňa i vás námahu, prepracovať sa k nim 🙂 No ale keďže ste sa dostali až sem (verím, že s nádejou po dobrých informáciách), pár výhod vám zopakujem. Namáhať sa máme preto, aby sme dosiahli úspech, rozvinuli si sebadôveru (Koníčková, 2021a, 2021b). Okrem toho prekonaním seba samého sa stávame odolnejší (Belleri Banduričová, 2017) a vieme ľahšie zvládať stres (Greenglassová, Nash, 2008, Schwarzer, Taubert, 2002). 

Získanie expertízy

Kedy sme skutočne “namakaní” v práci? Podľa výskumov treba aspoň 10 rokov tréningu, kým dosiahneme expertnú úroveň (Sternberg, 2004). Som presvedčená, že v akejkoľvek práci potrebujeme získavať zručnosti a skúsenosti. Či už je to manažér alebo kaderníčka. Myslím si, že nadobudnuté vzdelanie je dobrý základ, ale samotné nestačí. Ako sa vraví v slovenskom porekadle “tréning robí majstra”. Takže, svedomito sa vzdelávajme, kým chodíme do školy. Potom odporúčam nám všetkým poctivo pracovať – keď pracujeme ako psychológ, učiteľ, murár či čašník. Som presvedčená, že takto sa môžeme vypracovať na jednotku s hviezdičkou. Najmä ak pracujeme svedomito, ako som hovorila v 56. Potulke psychológiou o svedomitosti. Pracujme aj na svojom vzdelávaní!

Prednedávnom som si doplnila odborné vzdelanie na kvalitnom certifikovanom kurze z EŮ o kariérnom poradenstve. Keďže v magisterskom štúdiu som sa venovala poradenskej a klinickej psychológii, chcela som ďalšiu kvalifikáciu. Tak som si vybrala aktuálnu pracovnú psychológiu, pretože sa týka každého z nás. Aby som vám, mojim eventuélnym aj reálnym klientom, vedela čo najerudovanejšie poradiť! Doktorát som získala zase z pedagogickej, školskej a poradenskej psychológie.

Preto v rámci dnešnej otázky, ako nájsť vysnenú prácu, vám viem poskytnúť psychoporadenstvo v témach:

  • adaptácia na materskú/základnú školu
  • výber strednej/vysokej školy
  • optimálna tvorba životopisu
  • príprava na pracovný pohovor
  • prijatie vyššej pozície
  • zmena práce
Kariérny rozvoj

V podstate som sa od malička rada vzdelávala. Keď som si mala od starých rodičov vybrať darček, bola to knižka. Keď som bola ako malá v nemocnici, najviac ma štvalo, že tam bol chlapec, čo mi schovával moje obľúbené knižky 😀 ak počúva Potulky a spomína si na to, kľudne ma môže kontaktovať. Stále prijímam ospravedlnenie. Radšej neskôr, ako nikdy! 🙂 Keď píšem nové epizódy, vzdelávam sa vlastne stále ďalej. Pre vás preštudujem množstvo odborných zdrojov, ktoré by som inak nečítala. Nepotrebujem ich priamo pre poradenskú prácu, ale sú to aktuálne výskumy. Rozobrala som pre vás aj svoj dizertačný výskum, ktorý pozývam vypočuť v 67. Potulke psychológiou o sociálnej opore a kvalite života. Alebo hlbšie naštudujem staršie výskumy, čo ma samotnú obohatí. Tak ste si mali možnosť vypočuť 61. Potulku psychológiou o Marshmalow experimente alebo 51. Potulku psychológiou o väzenskom experimente. Som vám vďačná za to, že ma počúvate, čím ma motivujete k ďalšej práci na sebe! Dokážem úprimne tvrdiť, že ja som našla svoju vysnenú prácu. Budem veľmi rada, ak vám v tom budem vedieť byť nápomocná! V rámci kurzu kariérneho poradenstva sa cítim byť kompetentná poradiť vám v štyroch oblastiach, z ktorých som získala certifikáty:

  • Orientácia vo svete práce
  • Profesijný rozvoj
  • Kariérové vzdelávanie
  • Rola kariérnych poradcov
Metóda Ikigai

Počuli ste už o metóde Ikigai (Dancette, 2020)? Je to japonský prístup k získaniu vysnenej práce. A keďže mi je japonská kultúra blízka, rada vám ju predstavím. Keď sa nad tým zamyslím, páči sa mi svojím minimalizmom a pracovitosťou. Práve oboma črtami sú Japonci známi (Potocká, 2022). Metóda Ikigai pozostáva zo štyroch prelínajúcich sa princípov. Sú medzi nimi vzájomné prieniky a napokon sa všetky štyri stretnú v strede. Graficky je to znázornené do kruhov, ktoré mi vďaka svojim prienikom pripomínajú lupene kvetu. Japonsko je plné kvetov (Skulíková, 2018) a metóda Ikigai má pestrofarebné “lupienky”.

Význam ikigai bol overený aj experimentálne. Toshimasa Sone a jeho tím z Tohoku University Graduate School of Medicine v Sendai realizoval výskum na vzorke 43000 Japoncov vo veku 40 až 79 rokov (Dubnička, 2016). Zistilo sa, že počas 7 rokov experimentu zomrelo iba 5% ľudí s prístupom ikigai a 17% ľudí bez ikigai. Tí umierali najmä na kardiovaskulárne ochorenia ako mŕtvica, ktorá u ľudí s ikigai nebola. Pripomína mi to americký výskum Friedmana a Rosenmana o osobnosti typu A a B. Dedukujem, že osobnosť B našla svoje ikigai a ostáva pokojná. Osobnosť A je náchylná na kardiovaskulárkne ochorenia. Podľa mňa ‚nemá‘ ikigai, a preto žije v chronickom strese.

Obrázok 1: Metóda Ikigai (Dancette, 2020)
Štyri princípy Ikigai

Na spomínané štyri princípy metódy Ikigai sa pýta otázkami (Dancette, 2020): 

  1. Z čoho sme šťastní?
  2. V čom sme dobrí?
  3. Čo nás uživí?
  4. Čo svet potrebuje?

Otázky sa podľa mňa skvele hodia do Potuliek, kde sa od prvej epizódy rada pýtam. Aj v názvoch epizód poslednej dekády prvej stovky Potuliek som formulovala otázky. Trošku to skomplikujem, pretože sa zameriam na prienik susedných lupeňov v metóde Ikigai. To sa zas hodí k tomu, že mám rada (vraj) komplikované ruže (vraj) komplikovaných žien 😀 Takže, vznikajú kombinácie (obrázok 1):

A) uspokojenie, ale bez zmyslu: Z čoho sme šťastní? V čom sme dobrí? Čo nás uživí? Chýba čo svet potrebuje.

B) pohodlie, ale prázdno: V čom sme dobrí? Čo nás uživí? Čo svet potrebuje? Cuýba z čoho sme šťastní.

C) vzrušenie, ale neistota: Z čoho sme šťastní? Čo nás uživí? Čo svet potrebuje? No nie v čom sme dobrí

D) radosť, ale bez zabezpečenia: Z čoho sme šťastní? V čom sme dobrí? Čo svet potrebuje? No chýba dostatočný príjem.

Výsledkom žitia má byť stav Ikigai, ktorý je prienikom všetkých štyroch princípov. Domnievam sa, že ide o plnosť zmyslu. Japonské slovo “ikiru” znamená život a “kai” je prínos (Dubnička, 2016). Korene metódy Ikigai siahajú do 14.storočia. Pôsobia ako významný faktor dlhovekosti obyvateľov “ostrova storočných” Okinawa (Dancette, 2020). Dedukujem, že práve pocit zmyslu ich dlhodobo motivuje ‚ráno vstať z postele‘ (Brooks, 2013). 

Záver

Ako nájsť vysnenú prácu? Odpoveď môže byť: navštíviť ma v psychoporadenstve! 🙂 Tiež odporúčam rozprávať sa s blízkymi a priateľmi, ktorým veríte a majú rozhľad. Čo sa týka vás samých, odporúčam poctivo sa vzdelávať, nechať si čas na rozhodnutie a držať sa cieľa.

Psychologicky platí, že treba 10 rokov intenzívnej driny, aby sme dosiahli expertnú úroveň. Samozrejme, treba sledovať trendy vo vašom odbore, či ste psychológ alebo kozmetička.

Aplikovať môžeme metódu Ikigai, ktorá zahŕňa štyri princípy. Ide o to, z čoho sme šťastní, v čom sme dobrí, čo svet potrebuje a za čo nám zaplatia. Rozsiahly longitudinálny výskum na vzorke 43000 Japoncov dokazuje, že ikigai prospieva dlhovekosti. Zdôrazňujem, že ide o život v pokoji a radosti. Prajem vám, nech nájdete svoje ikigai vo vysnenej práci.

Majte sa dobre a majte oduševnené chvíle!


Bibliografia

Belleri Banduričová, S. 2017. 10 vecí, ktoré robia psychicky odolní ľudia. Robíš ich aj ty? Dostupné: https://psychoblog.sk/10-veci-ktore-robia-psychicky-odolni/ (citované 12.6.2024)

Brooks, M. 2013. Svetová vojna Z. Bratislava : Premedia. 328 s. ISBN 978-80-89594-96-2.

Dancette. A. 2020. Ikigai. Metóda, vďaka ktorej nájdete prácu snov. Dostupné: https://www.welcometothejungle.com/sk/articles/metoda-ikigai-praca-snov (citované 22.6.2024)

Dubnička, J. 2016. IKIGAI – japonské tajomstvo šťastného a dlhého života. Dostupné: https://satisfactory.skk/2016/03/13/ikigai-japonske-tajomstvo-stastneho-a-dlheho-zivota/ (citované 23.6.2024)

Greenglassová, E.R., Nash, K. 2008. Coping and Emotional Labour: Theoretical Considerations. In Buchwald, P., Ringeisen, T., Eysenck, M. (Eds.), Stress and Anxiety Application to Life Span Development and Health Promotion, s. 7-18. 

Koníčková, J. 2021a. 10 tipov, ako si rozvíjať sebadôveru. Dostupné: https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/4823/10-tipov-ako-si-rozvijat-sebadoveru (citované 12.6.2024)

Koníčková, J. 2021b. Aktivity, ktoré pomáhajú budovať sebadôveru žiakov. Dostupné: https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/4901/aktivity-ktore-pomahaju-budovat-sebadoveru-ziakov (citované 12.6.2024)

Potocká, A. 2022. Žena, ktorá žila s rodinou v Tokiu. Postoj, špeciálne prázdninové vydanie. ISSN 2729-7934.

Schwarzer, R., Taubert, S. 2002. Tenacious Goal Pursuits and Striving toward Personal Growth: Proactive Coping. In: Frydenberg, E. (Ed.), Beyond Coping: Meeting Goals, Vision and Challenges. London : Oxford University Press, s. 19-35. Dostupné: http://userpage.fu-berlin.de/~health/materials/s_taubert_proactive.pdf (citované 12.6.2024)

Skulínková, R. 2018. Hanami: keď v Japonsku kvitnú Sakury. Dostupné: https://www.invia.sk/blog/hanami-ked-v-japonsku-kvitnu-sakury/ (citované 23.6.2024)

Sternberg, R.J. 2004. Prečo robia múdri ľudia hlúposti? Bratislava : Ikar. 294 s. ISBN 80-551-0767-X.

https://psychotypy.webnode.sk/typologie-osobnosti/osobnost-typu-a-a-b/ (23.6.2024)